Тема: Дружній шарж. Особливості шаржу і карикарури.
Дорогі діти. Ми з вами цю тему розбирали. Для закріплення вам потрібно зробити творче завдання. Намалювати карикатуру на корона вірус. Я розумію, що це не просто, але ви зможете. Мені дуже цікаво, з чим ви порівняєте. Не хвилюйтеся, адже це просто КАРИКАТУРА. Дякую. Фотографуйте, пересилайте на вайбер. Дякую батькам.
Тема:
Історичний жанр.
Створення композиції на історичну тему в техніці ГРИЗАЙЛЬ (на
основі коричневого кольору).
Діти,
зверніть увагу на визначення. Уважно прочитайте, що вони означають. Потім прочитайте цікавий матеріал.
Історичний жанр
— зображення історичних подій в образотворчому мистецтві.
Ілюстрація виконана в одному кольорі. Такий живопис
називають монохромним.
Він створюється в техніці гризайль.
Гризайль — живопис, виконаний тональними
градаціями одного кольору (найчастіше сепією або сірим); художня техніка.
Тон — різний ступінь темності кольору
Зображення, намальовані в цій техніці, різняться
лише за тоном і виконуються тушшю або аквареллю: чорною фарбою або коричневою
(сепією).
Сепія — художній матеріал; акварельна фарба, глина з домішками
пігменту, отриманого з молюска каракатиці (сепії); художня техніка, що
використовує відтінки коричневого кольору.
Сепія набула поширення серед європейських художників
у середині XVIII ст. Використовується переважно в акварелі для малювання пером
і пензлем. Під час малювання сепією застосовується «розмивка» — прийом роботи
пензлем з додаванням значної кількості води, що надає складні різноманітні
живописні ефекти.
Історичні сюжети й образи розкриваються у творах графіки,
живопису, скульптури. Історичний жанр тісно пов'язаний із міфологічним,
релігійним і батальним жанрами.
Якщо художник прагне зобразити певні події в історії
людства, показати значення в них окремих історичних осіб, тоді він звертається
до історичного жанру. Характерним для творів на історичні теми є відтворення
одягу персонажів, предметного середовища, притаманних певній добі та країнам.
• Схарактеризуйте деталі художніх творів, за якими
можна впізнати історичну добу.
Шедеври жанру. Дієго Веласкес. «Здача Бреди»
«Здача Бреди» — один з най відоміших живописних
творів історичного жанру. У ньому зображено події червня 1625 року, а саме —
сценупередання губернатором ключів від голландського міста Бреди
головнокомандувачу іспанськими військами після багатомісячної облоги фортеці.
Тому саме ключі є центром симетричної композиції картини.
За розмірами — це найбільше полотно художника. Інша
назва _ картини — «Списи», зумовлена тим, що майже третину полотна займають
списи, які символізують дух перемоги іспанського війська. У цій роботі митець
уперше зумів створити протилежні за характером образи військових: розгублених
голландців і самовпевнених іспанців. Деякі дослідники вважають, що праворуч від
коня художник зобразив самого себе.
• Схарактеризуйте головних героїв картини (пози,
жести, вирази облич). Опишіть персонажів на передньому і дальньому планах,
порівняйте одяг військових — голландців та іспанців.
Для багатофігурної сюжетної композиції в живописі
художники спочатку створюють до неї ескізи. Тут митці не лише уточнюють
характерні риси образів, ай шукають варіанти композиції, рівновагу світлих і
темних плям.
• Роздивіться картину Іллі Рєпіна та ескіз
композиції до неї. Порівняйте ці твори: що змінилося в композиції, у
характеристиці образів?
Ілля Рєпін. Запорожці пишуть листа турецькому
султану
Портрет митця. Тарас Шевченко
Тарас Григорович Шевченко (1814-1861) — геніальний
український поет і художник. Народився в с. Моринцях Звенигородського повіту
Київської губернії (зараз Черкаська обл.) у сім'ї кріпаків. З дитинства захоплювався
малюванням, складанням віршів. Юнаком приїхав до Петербурга, разом з поміщиком
П. Енгельгардтом. Тут він зустрів земляка — художника І. Сошенка та
познайомився з відомими діячами культури, які доклали зусиль, щоб викупити його
з кріпацтва.
У 24-річному віці Тарас вступив до Петербурзької
академії мистецтв, де навчався у класі видатного російського живописця Карла
Брюллова.Зависокі успіхи в навчанні був нагороджений медалями. У 1860 р.
Академією мистецтв було присвоєно Тарасу Шевченкові звання академіка гравюри.
Подорожуючи Україною, Т. Шевченко замальовував
пам'ятки архітектури, пов'язані з історичними подіями: «Богданова церква. в
Суботові» (батьківщина гетьмана Богдана Хмельницького), «Видубицький монастир»,
збудований сином київського князя Ярослава Мудрого — Всеволодом, «Покровська
січова церква», що на Катеринославщині, «Вознесенський собор у Переяславі».
У картинах історичного жанру Т. Шевченко створював
детальні сюжетні композиції, спираючись на їхні описи в історичних працях.
Так, у картині «Смерть Богдана Хмельницького» з
документальною точністю зображено драматичний момент української історії —
передання Богданом Хмельницьким гетьманських клейнодів синові Юрію.
Т. Шевченко був першим художником, який звернувся до
ілюстрування повісті М. Гоголя «Тарас Бульба». Події, що зображені в цьому
творі, також пов'язані з історією України.
• Роздивіться композицію, зображених персонажів. Яке
значення світлих і темних плям у встановленні композиційної рівноваги?
Тарас Шевченко. Тарас Бульба із синами (ілюстрація
до повісті М. Гоголя)
Шевченко часто використовував сепію у своїй
творчості.
Секрети художніх матеріалів і технік. Сепія
Опрацюйте підручник
стор. 166-172
Практичне завдання
Створіть композицію на історичну тему в техніці
гризайль на основі коричневого кольору (сепія) ЗА БАЖАННЯМ –СІРИМ.
Зверніть увагу, що
колір один, а є тональність (темніше, світліше, світле)
Поради
На ескізі визначте, що в композиції буде головним,
які персонажі стануть її центром. Щоб привернути увагу до зображених історичних
діячів, застосуйте контраст світла і тіні. Добирайте різні відтінки коричневого
кольору на палітрі, щоб передати об’єм і простір.
Запитання і завдання
1. У яких видах мистецтва поширений історичний жанр?
2. Назвіть виражальні можливості техніки гризайль.
Самостійна робота для допитливих
1. Дізнайтеся, які твори T. Шевченка виконані в
техніці гризайль. Визначте їх жанр.
Сфотографуйте,
скиньте на вайцбер. Відповіді також. ДЯКУЮ.
Тема: Міфологічний
жанр.
Діти,
перед виконання завдання прочитайте
цікавий матеріал та розгляньте малюнки.
Міфи, легенди та перекази є
важливим джерелом художньої творчості народів на ранніх етапах їхньої історії. Це
сказання про давні вірування людей щодо походження Землі, явищ природи, богів,
героїв, Всесвіту.
У художніх творах міфологічного жанру зображуються
не реальні, а уявні події та герої, які наділяються надзвичайними здібностями.
Міфологічний жанр — зображення подій і героїв міфів
і легенд різних народів світу в образотворчому мистецтві.
Микола
Реріх. Святогор
Міфологічний
жанр почав виокремлюватися з-поміж інших жанрів образотворчого мистецтва тоді,
коли міфи перетворилися з вірувань на літературні твори, образи яких
змальовували художники. Античні міфи відображають життя і пригоди богів,
подвиги героїв.
Міфологічний
жанр набув яскравого розквіту в добу Відродження, коли античні легенди
спонукали митців на створення картин і скульптур з відповідними сюжетами. Твори
міфологічного жанру втілювали високі ідеали мистецтва античності. Згодом до
античних міфів у мистецтві долучилися теми з міфів різних народів:
скандинавських, слов'янських, індійських тощо.
• Порівняйте зображення міфологічного об
разу в скульптурі та живописі.
Діана
Версальська. Римська копія з грецького оригіналу Леохара
Уолтер Крейн. Діана та Ендіміон
Сюжети античних
міфів набули поширення в живописі, скульптурі, книжковій графіці.
Роздивіться твори
міфологічного жанру. Поцікавтеся, які античні міфи вони ілюструють.
Орфей,
фрагмент стародавньої мозаїки з Тарса
Скульптура
Нептуна (м. Копенгаген, Данія
Роздивіться твори міфологічного жанру у графіці й
живописі. Якими засобами художньої виразності митці розкрили епізод з міфу?
Порівняйте міфологічний образ Європи у трактуванні
різних художників (композицію, колорит, декоративність тощо).
Опрацюйте підручник
за стор.172-178
Практичне завдання
Намалюйте ілюстрацію на міфологічний
античний сюжет, який зацікавив вас найбільше (художні матеріали за вибором).
Поради
Зверніть увагу на створення виразного, характерного
образу головного персонажа. Намалюйте одяг, речі, притаманні давній добі.
Приклади
античного вбрання, зброї, орнаментів
Запитання і завдання
1. Які античні міфи поширені в образотворчому
мистецтві?
2. Назвіть види образотворчого мистецтва, у яких
набув популярності міфологічний жанр.
Тема: Свято Великодня.
Берегиня з глибини століть.
Великдень - це найбільше свято у світовій історії і головне у році для всіх
православних християн. Кожен, хто шанує це свято, отримує надію на порятунок, адже воскрес Христос. Світле
Воскресіння прийнято наповнювати добрими справами, збагачуватися духовно,
допомагати ближньому, дарувати надію і підтримувати віру в серцях на щасливе і
радісне майбутнє.
Великдень - це не тільки найбільше релігійне свято православних християн,
це й унікальна можливість долучитися до народних традицій та обрядів, які його
супроводжують.
Шановні учні. До цього
свята ми завжди присвячуємо урок. Тож, багато див нам подарувала природа. Але,
мабуть, одне з найзагадковіших-яйце. У давніх слов’ян яйце символізувало
початок Всесвіту, пробудження природи від зимового сну, сонце відродження,
свято весни, коли все оживає.
В давнину вважалося, що правильно
розписана писанка є потужним ОБЕРЕГОМ. Тому розгляньте малюнки, виберіть за
бажанням символи, які б ви хотіли застосувати у себе в роботі, і … вперед.
Практичне завдання
Намалювати малюнок
до Великодня.
СФОТОГРАФУВАТИ, СКИНУТИ ПО ВАЙБЕРУ. ДЯКУЮ.
Тема: Міфи рідного краю
Діти, перед
виконання завдання прочитайте цікавий
матеріал та розгляньте малюнки.
Українська міфологія своїм корінням
сягає сивої давнини, далеких дохристиянських часів. Прадавні племена, які
проживали на території України, творили перекази про обожнений
світ природи.
Слов'янські
міфи пов'язані також із землеробською працею наших предків, які жили в повній
гармонії з довкіллям. Вони одухотворяли природу, вірили в її чарівну силу,
створювали міфологічні образи в різних видах мистецтва.
Статуетка «Русалка»
У міфах і легендах давні слов'яни
оспівували сили і явища природи: сонце, місяць, зірки, грім і блискавку, мороз,
вітер, вогонь. Люди створили образи різних духів —
лісовиків, водяників, русалок, мавок, польовий в, перелесників, домовиків.
Микола
Реріх. Весна священна.
Вітa
Кіт. На Івана Купала
До
головних божеств давніх слов'ян належать: Перун (бог блискавки), Берегиня
(богиня домашнього затишку), Хоре (бог сонця), Стрибог (бог вітру), Даждьбог
(бог урожаю). У фольклорі популярні також міфологічні персонажі: Ярило (символ
сонця, родючості, весни), Купало (покровитель літнього сонцевороту, кохання)
тощо. Деякі боги вважалися покровителями різних видів творчості: Велес — бог
мистецтва, зокрема музики, поезії; Сварог — бог ковальства та ремесел, Мокош —
богиня ткацтва, рукоділля.
• Спробуйте визначити, яких саме богів Давньої Русі
зобразив скульптор В. Коміссаров.
Софія Караффа-Корбут. Лукаш і Мавка (ілюстрація до поеми
Лесі Українки «Лісова пісня»
Віктор
Коміссаров. Боги Давньої Русі
Більшість
міфів передавалися від покоління до наступних поколінь в усній формі, однак
живуть вони й у витворах мистецтва —
дерев'яних скульптурах. Зображення богів, що вирізалися з колоди,
називались ідолами. Після Хрещення Русі їх знищували, проте сучасні майстри не
забули давню традицію і нині створюють скульптури за мотивами
давньослов'янських міфів.
Зображення
Берегині поширене в народній творчості, зокрема у вишивці, витинанці.
Тетяна
Дидоренко. Рушник «Берегиня» (фрагмент)
Опрацюйте підручник
за стор.178-184
Практичне завдання
Створіть
скульптурний образ міфологічного персонажа українських легенд, міфів (солоне
тісто, глина або пластилін на вибір). Сфотографуйте, скиньте по ВАЙБЕРУ. Якщо буде комусь
незрозуміло- телефонуйте, пишіть на ВАЙБЕР.
Роботу з пластиліну ви виконували не один раз.
Тож, успіху. . ДЯКУЮ, ЩО ВИКОНАЄТЕ.
Поради
Продумайте образ міфологічного персонажа. Доберіть
природні матеріали, які допоможуть найкраще його зобразити.
Запитання і завдання
1. У чому виявляється своєрідність слов'янських
міфологічних образів?
2. Наведіть приклади міфологічних персонажів у
різних видах мистецтва.
Самостійна робота для допитливих
Дізнайтеся
про народні легенди, міфи, поширені у вашому краї.
Тема: Фреска і
вітраж у культових спорудах
Шановні діти.
Уважно
прочитайте-опрацюйте-намалюйте-відправте по ВАЙБЕРУ. ДЯКУЮ.
В архітектурних
культових спорудах використовуються такі види монументального мистецтва, як
фреска і вітраж. У них представлені релігійні сюжети й образи.
• Роздивіться фрески на релігійні сюжети.
Фреска — це живопис водяними фарбами по
вологій або сухій штукатурці; художня техніка.
Фреска із церкви Сан-Франческо (м. Ассіза, Італія)
Фрески церкви Спаса на Берестові Києво-Печерської
лаври (м. Київ, Україна)
Фра Беато Анжеліко. Фреска в Капелл і Нікколіні
(Ватикан)
Вітраж використовується для освітлення і декорування
приміщень. Вітражі «розмальовують» світло в різні кольори, що впливає на
емоційне сприйняття інтер'єру культової споруди.
Вітражі з'явилися в давні часи. На них переважно
зображали релігійні образи, історичні події, іноді — життя і працю людей.
Вітраж може бути сюжетним або орнаментальним.
• Проаналізуйте вітражі храмів. Які кольори в них
переважають? Чим, на вашу думку, це зумовлено?
Вітраж — орнаментальна або сюжетна
декоративна композиція із кольорового скла або інших матеріалів, що пропускають
світло.
У Вітражу Сент-Шапель (м. Париж, Франція)
Вітраж «Богоматір з немовлям» у соборі Нотр-Дам (м.
Шартр, Франція)
Вітраж «Святий Австремоній і леви»
У релігійних спорудах багатьох країн Європи набули
поширення вітражі у формі вікна-рози, у яких переважали червоні, сині,
пурпурові та жовтувато-оранжеві кольори. Сонячне світло, проходячи крізь
кольорові вітражі, надавало храму чи собору урочистості, таємничості та
водночас утворювало сяючу атмосферу духовності й піднесення.
Вітраж у соборі (м. Пальш-де-Майорка, Іспанія)
Вітражу соборі (м. Шартр, Франція)
Секрети художніх матеріалів і технік. Вітраж
Вітражі складають зі шматків скла різного кольору,
які скріпляють свинцевими перемичками — металевими «швами».
Сьогодні для оздоблення меблів, декорування
інтер'єрів застосовують техніку розпису по склу вітражними фарбами.
Практичне завдання
Опрацюйте підручник стор.190-196
Створіть ескіз вітражу на релігійний сюжет або
вікна-рози для храму за вибором (олівець, акварель, чорний фломастер).
Поради
Придумайте сюжет композиції. Виконайте
кілька пошукових ескізів. Зображення має бути стилізованим, спрощеним, Спочатку
чітко проведіть лінії контуру основної форми, потім — її частин і деталей.
Розфарбуйте фрагменти малюнка акварельними фарбами. Потім чорним фломастером
наведіть контури зображення.
Приклади поетапного виконання варіантів завдання
Запитання
і завдання
1. У яких різновидах монументального живопису набули
поширення твори релігійного жанру?
2. Розкажіть про особливості мистецтва вітража.
Самостійна робота для допитливих
1. Дізнайтеся, чи е у вашому рідному краї будівлі,
прикрашені вітражами. Це сучасні чи старовинні спорудо? Які особливості
вітражів: вони сюжетні чи орнаментальні?
2. Створіть ескізи вітражів, якими можна було б
прикрасити вікна шкільних приміщень: актової зали, оранжереї, їдальні,
спортивного залу, кабінетів.
Скиньте на ВАЙБЕР. ДЯКУЮ.
Тема. Батальний жанр
Шановні діти.
Перед
виконанням творчого завдання прочитайте,
розгляньте. ДЯКУЮ.
У
композиціях батального жанру — живописних, графічних, скульптурних —
розкриваються історичні воєнні події. Зображення баталій дійшло до нас у давніх
рельєфах, розписах, книжкових- мініатюрах, гобеленах тощо. На них поширені сюжети
зі сценами сухопутних або морських битв, військових походів, а також армійський
побут різних епох.
У творах батального жанру можна побачити військову
амуніцію, зброю, тварин (коней, слонів), техніку.
Кацусіка Хокусай. Театральна гравюра (фрагмент)
Батальний жанр — зображення воєнних подій в
образотворчому мистецтві.
Скіфський золотий гребінь із зображенням битви
Шедеври жанру. Паоло Учелло. «Битва під Сан-Романо»
Одним із перших зразків батального жанру е триптих
Паоло Учелло «Битва під Сан-Романо», присвячений бойовим діям між Флоренцією і
Сієною в 1432 р. Цей твір прикрашав залу в палаці Медічі. Паоло Учелло був
одним з тих, хто почав застосовувати перспективу для зображення простору,
малювати персонажів у різних ракурсах.
Паоло Учелло Битва під Сан-Романо (частина триптиха)
• Розгляньте живописні картини з батальними сценами.
Зверніть увагу на динамічність рухів зображених осіб, контраст кольорів і тону
в композиціях. Як вони сприяють вираженню драматизму подій?
Георг Мітрачіта. Міхай Хоробрий у битві з турками
Зазвичай у картинах батального жанру зображається
широкий простір. Персонажі битв на передньому плані прописані детально, а
вдалині — оповиті гарматним димом, курявою кінноти — нечітк
Юліуш Коссак. Татарський танок
Це цікаво. Відомий гобелен із Байо
Значну історичну і мистецьку цінність становить
стародавній гобелен із м. Байо (Франція). Вражають його розміри: гобелен
завширшки 51 см, а завдовжки — 70 м. Його ткали протягом десяти років. Гобелен
складається з восьми частин, на яких зображено 58 військових сцен, пов'язаних
із захопленням Англії Вільгельмом Завойовником в XI ст. Завдяки своїм
незвичайним розмірам він має вигляд довгої барвистої стрічки. На світлому
гобелені вовняними нитками чотирьох кольорів: чорними, синіми, зеленими,
вохристими (декількох відтінків), вишиті деталізовані зображення воєнних подій.
Окрім того, на виробі можна побачити тварин, дерева, споруди, кораблі тощо. За
малюнками на килимі можна дізнатися про одяг військових, їхню зброю, звичаї
людей того часу.
Килим зберігається і виставляється для огляду у
спеціальному музеї в м. Байо, що в Нормандії.
Килим з Байо (фрагменти)
• Роздивіться та схарактеризуйте, як художник
передає динамічний характер битви. Зверніть увагу на зброю персонажів.
Сергій Овчаренко. Ілюстрації до повісті М. Гоголя
«Тарас Бульба»
Спочатку
опрацюйте матеріал у підручнику
Практичне завдання
Намалюйте композицію в
батальному жанрі на сюжет історичної події, яку вивчали на уроках історії
(пастель або інші графічні матеріали). Дайте назву своїй картині.
Поради
Продумайте сюжет
композиції, образи головних персонажів, щоб передати динаміку битви, Спочатку
намітьте постаті людей, дотримуючись пропорцій фігури, далі деталізуйте
персонажів, одяг, зброю. За допомогою контрасту кольорів, тону виділіть це
Запитання
1. Які сюжети зображаються у творах мистецтва
батального жанру?
2. Які композиції — статичні чи динамічні —
найбільше притаманні творам батального жанру? Поясніть чому.
Самостійна
робота для допитливих
1. Знайдіть у різних джерелах зображення козацького
одягу, зброї.
2. Розробіть ескізи образів для комп’ютерної гри
Тема: Битва на морі
Шановні діти.
Перед виконання творчого завдання опрацюйте
цікавий матеріал. ДЯКУЮ.
Зображення морських битв також належить до
батального жанру і має свої особливості. Створення таких картин вимагає від
художника не тільки глибоких знань про кораблі різних часів і вміння їх
малювати, а й зображати море, небо, скелі в різний проміжок доби Й пори року.
Адже деякі історичні битви на морі були довготривалими та відбувалися навіть
вночі.
Порівняйте втілення ідеї морської битви в
реалістичному і безпредметному (абстрактному) живописі.
Іван Айвазовський. Бій у Хіопській затоці
Василь Кая донський. Імпровізація № 31 «Морська
битва»
Цікаві форми човнів і кораблів з виразними контурами
здавна зачаровували художників. Зображення суден можна побачити на єгипетських
папірусах і фресках, античних вазах, гобеленах та ілюстраціях у старовинних
книжках на історичну тематику.
Санторінська фреска із зображенням мінойських
кораблів
Фрагмент килима з Байо
Грецький військовий корабель на античній вазі
• Розгляньте картини. Зверніть увагу на колірні та
світлотіньові контрасти. Як художники посилюють драматизм морської битви,
зображаючи шторм, могутність природної стихії?
Портрет митця. Іван Айвазовский
Іван (Ованес) Айвазовський (1817— 1900) — один із
най відоміших художників-мариністів. Живописця називають співцем моря.
Народився в м. Феодосії, де минуло його дитинство. Хлопчик любив малювати море.
У 16-річному віці талановитий юнак розпочав навчання в пейзажному класі
Петербурзької академії мистецтв. Айвазовський створював марини із зображеннями
кримських міст, які отримали схвальні оцінки професорів Академії. Під час
навчання був нагороджений срібною і золотою медалями за створення морських
краєвидів, згодом він отримав звання академіка. Виставки в Римі, Парижі,
Лондоні, Амстердамі принесли художникові світове визнання. У творчому доробку
митця значне місце посідають морські баталії.
У рідній Феодосії І. Айвазовський відкрив картинну
галерею, яку потім подарував місту. Цю галерею сьогодні названо на честь
видатного мариніста.
Автопортрет
Іван Айвазовський. Битва в морі
З метою створення реалістичного зображення морських
баталій художники ретельно вивчають форму і конструкцію кораблів різних країн і
часів.
• Порівняйте кораблі на фрагментах з різних картин.
Aнтон Отто фішер. Вітрильник
Джефф Хаит. Фрегат Сергій Чернов. Амеріго Веспуччі
Oлександр Шендеров Бічний вітер
Практичне завдання
Опрацюйте підр. стор.202-208
Намалюйте композицію «Битва на морі» (акварель).
Поради
Продумайте сюжет композиції битви на морі. Намітьте
обриси кораблів, поступово їх деталізуйте. Зобразіть бурхливі хвилі та грізні
хмари, які суголосні героїчній події.
Схематичні зображення вітрильників
Запитання і завдання
1. Назвіть особливості зображення військових баталій
на морі.
2. Як колір впливає на емоційність сприйняття творів
батального жанру? Обґрунтуйте свою думку.
Самостійна робота для допитливих
1. Знайдіть
і проаналізуйте зображення старовинних козацьких човнів і кораблів, які брали
участь в історичних баталіях.
2.
Поміркуйте, які сувеніри можна виготовити на історичну тематику( виготовити за бажанням. Фото скиньте на
ВАЙБЕР. ДЯКУЮ)
Шановні діти.
У
нас тема уроку на цьому тижні буде
незвичайна. Присвячена ДНЮ ВИШИВАНКИ.
ТЕМА: «Моя родина у
вишиванці».
Фото на ВАЙБЕР. ДЯКУЮ.
Дорогі діти, батьки.
Закінчився
навчальний рік. Дякую всім, хто виконував завдання.
Дякую батькам,
для яких навчання своїх дітей не байдуже.
Нажаль, це не всі
розуміють.
ГАРНИХ ВАМ
КАНІКУЛ.
Комментариев нет:
Отправить комментарий